Prelude

Voor dit vak moesten we een bestaand spel nemen en vervolgens elementen veranderen om iets nieuws te maken. Samen met Fleur Marin en Ruben hebben we Flunky Ball veranderd naar “Onderhandelingen van Nalakkhur”. Dit is hieronder te lezen

Onderhandelingen van Nalukkhur

Inleiding

Twee legers staan tegenover elkaar. De twee legers dragen hun koningen (de grote waterflessen, gemarkeerd door kleur) naar het midden van het strijdveld en doen daar het begin ritueel. Omstebeurd proberen de legers door middel van een toverspreuk die een toverbal (bal) schiet de koning van de andere partij wankel te maken. 

Wanneer de koning omvalt, verliest dat leger hun onderhandelingskracht en krijgt het andere leger de mogelijkheid om het levenselixer te drinken (het water te drinken). Één geroepen tovenaar valt dan uit de gevechtslinie om de koning meer kracht in te fluisteren (de fles weer rechtop te zetten) en om de toverspreuk te verbreken (de bal uit het speelveld te halen en weer bij hun team te brengen). Let op waar je je spreuk richt, je kan ook je eigen koning omver blazen! 

Wanneer de tovenaar weer in hun gevechtslinie staat, staan beide legers weer in gelijke onderhandelingsposities tegenover elkaar en moet het andere leger dus stoppen met het ontnemen van het levenselixer. Anders verbreken ze de conventie van Nalukkhur. Mocht het een van de legers lukken om het levenselixer te drinken voordat het andere leger weer klaar staat, dan heeft dat leger de strijd gewonnen en redden ze de inwoners van hun land!  

Spelverloop

Beginnend ritueel: Om te bepalen welk leger als eerst hun toverbal mag schieten, brengen alle twee de legers hun koning naar het midden. Daar kiezen beide legers iemand uit om steen papier schaar te spelen. Het leger dat dit wint, mag beginnen. 

  1. Gooi Beurt: Legers (teams) gooien om de beurt van achter de lijn de magische bal om de koning van de tegenstander om te gooien. Tijdens het gooien roept de speler een toverspreuk.
  2. Na een Treffer: Wanneer een speler van het gooiende legers een fles raakt
  • Als een koning van een leger om is, mag het andere leger levenselixer drinken totdat het leger van de gevallen koning:
    • De koning recht heeft gezet.
    • De bal heeft teruggepakt.
    • Het leger terug is achter hun startlijn.
    • Stop roept (Mag alleen als de bovenstaande dingen waar zijn)
  • Je kan ook je eigen koning omgooien en dan kan het andere leger drinken. 
  • Als beide koningen om zijn kunnen beide legers drinken en moeten beide legers hun koning rechtzetten. 
  • Het team die de bal heeft gepakt hierna, mag de volgende beurt gooien. 
  • Als je levenselixer op is, bewijs je dat door het flesje omgekeerd boven je hoofd te houden. 
  1. Het andere leger mag de toverbal gooien (tenzij de regels zijn overtreden)

Winnaar: Het eerste team dat al hun levenselixer heeft gedronken, wint!

Voorbereiding van het Spel

  • Aantal Spelers: Minimaal 4 (verdeeld in 2 teams).
  • Benodigdheden:
    • 1 bal 
    • 2 volle grote flessen, gemarkeerd per team
    • 1 klein flesje water per speler. Dit is het levenselixer
  • Opstelling van het Spel
  • De legers (teams) staan tegenover elkaar, ongeveer 8 meter uit elkaar.
  • Plaats de twee koningen (grote flessen) in het midden van het speelveld max 0.5 meter uit elkaar.
  • Elke speler zet een open maar vol flesje water voor zich neer. Dit is het levenselixer

Algemene regels

  • Doel: drink als leger als eerste al je levenselixer op om te winnen!
  • Iedereen moet hun eigen flesje leeg drinken. 
  • Als iemand hun levenselixer op heeft, gaat die uit het spel.
  • Je mag alleen voorbij de lijn van de flesjes voorbij lopen als jouw koning om is of wanneer de bal stil ligt om die op te halen. 
  • Het team met de jongste speler mag beginnen. 

Strafregel

  • Als iemand de spelregels overtreedt, krijgt het andere team een extra beurt om te gooien. 

Paidia of ludus?

Het spel is meer ludus, omdat er regels zijn die bepalen hoe het spel verloopt. Er zijn wel wat ludus elementen, maar die zijn niet heel essentieel voor het spel. 

Agôn – Alea – Mimicry – Illinx

Het spel is grotendeels Agôn. De spelers spelen tegen elkaar met dezelfde spelregels en onder dezelfde conditie. Het is vooral de vaardigheid van de spelers die het spelverloop bepalen.
Er zitten elementen van Mimicry: het spelen van een tovenaar leger. 

Hoewel het gooien niet echt Alea is, vind ik de ervaring daarvan wel dichtbij komen. Als je staat te wachten en te kijken hoe een andere speler wel of niet een fles omgooit, voelt de ervaring vergelijkbaar met een gokspel. 

Ilinx komt terug in het spel met het drinken van water.

Als ik ons spel op de matrix moet zetten, doe ik dat zo: