Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

EINDWERK

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Eindwerk voor aanpassingen

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Eerste tryout

In de begin fase van mijn publicatie liep ik een beetje vast. Toen ben ik gaan kijken naar wat ik wel wist. Ik wist dat ik het over mijn Graphic performance wilde maken. Ik wist dat ik het boekje nostalgisch gevoel wilde geven. Met dat in gedachte ben ik begonnen met het proces. Ik koos voor een typewriter lettertype en wilde veel roze en uitgesproken typografie. Omdat dit mij deed denken aan de boeken en tijdschriften die ik als kind las. 

Dit zijn 4 pagina’s uit één van de eerste versie die ik heb gemaakt. De inleiding vond ik een beetje te saai nog en hij moest een titel krijgen. Uiteindelijk kreeg ik ook wat feedback over de cover. Hierdoor heb ik ervoor gekozen om de rechter pagina als cover te gebruiken. 

Ik ben gaan spelen met de cover. Ik vond de opzet al heel leuk maar wilde er  nog wat aan toevoegen. Eerst had ik de inleiding op de cover gezet. Dat vond ik een beetje gek. Toen had ik een foto gekozen die voor mij de kinderlijke zorgeloosheid perfect weerspiegeld. Maar ik had op de cover een lettertype wat ik nergens anders gebruik. Dat was ook best gek. 

Uiteindelijk heb ik besloten om deze foto uit onze performance te gebruiken als voor en achter pagina. 

Ik wilde in mijn publicatie omschrijven hoe ik en mijn groepsgenoten de performance hebben beleefd. Ik heb aan ze gevraagd of ze kort wilden vertellen hoe het in hun ogen is gegaan. Daarna heb ik het zelf omgeschreven tot een kort verhaaltje. Hierna was het laatste feedback momentje. Ik heb nog even goed naar de details gekeken, de kolombreedte aangepast en de afbeeldingen wat verschoven.

Na deze laatste feedback ronde kreeg ik te horen dat ik goed op weg was. Ik heb zelf nog wat aanpassingen gemaakt en was best tevreden. Tot de beoordeling…

Een onvoldoende met een kans om nog te herstellen. Ik had dit niet aan zien komen. De typografie was het grootste struikelblok. Ik kon uit de eerdere feedback niet opmaken wat er mis was. Ik heb daarom ook wat hulp van klasgenoten gevraagd. Daar zaten goede aanwijzingen bij. Ik durfde alleen niet meer zo goed op m’n eigen gevoel af te gaan. De versie die ik toen maakte had goede kanten. Het was overzichtelijker, er zat (vind ik) meer hierarchie in de typografie, de lezer werd beter aan de hand genomen. Maar het was niet meer echt van mij. 

Ik heb toen even een stapje terug gedaan en heb alle feedback van vorig lessen nog eens teruggehaald. Dat leverde dit rijtje op:

  • De handgeschreven teksten waren leuk en pasten goed in het thema ‘kind’, maar waren nog wat slordig en overheersend. Daarom heb ik er in de laatste versie voor gekozen om een combinatie te maken van het gekozen lettertype en handgeschreven teksten. En daar ben ik heel tevreden over. De subtitels heb ik ook handgeschreven aan elkaar. Dat haalde voor mij echt het gevoel van de basisschool terug. Het gevoel waar we in de performance naar op zoek waren. 
  • De typografie werd steeds beter. Mijn eerste insteek was al een lettertype met schreef, om een contrast te creëren met de handgeschreven letters. 
  • De omslag leek een beetje los te staan van de inhoud. Ik was daar al een tijdje mee aan het worstelen. Ik heb geprobeerd om het gevoel van extended (iets vasthouden, uitrekken) ook in vormgeving te brengen. Daarnaast heb ik de zelfgemaakte illustraties en tekst ook in de omslag terug laten komen. 
  • Sommige pagina’s oogden nog wat ‘leeg’ en kil. Ik heb hier gekozen voor tekeningen zoals een kind die zou kunnen maken, passend bij de tekst of de kinderfoto. De illustraties zorgen er voor mijn gevoel ook voor dat de pagina wat persoonlijker werd, omdat de afbeelding past bij de beleving van de persoon. 
  • Ik heb teruggegrepen op mijn eerdere idee om het kleurrijk te maken en gekleurde vlakken toegevoegd bij de wat kleinere foto’s. Door iedere beleving een eigen kleur toe te wijzen, werd het ook weer wat persoonlijker. 

Al met al waren het een paar zenuwslopende dagen. Als ik nu kijk naar het eindresultaat heeft het wel echt wat opgeleverd. Ik zie dat gelukkig ook terug in de feedback van mijn klasgenoten. Ik zet het met vertrouwen hier neer. Ongeacht het resultaat qua beoordeling kan ik in ieder geval zeggen dat ik er blij mee ben!

Voor de volgende keer moet ik iets strenger tegen mezelf zeggen dat ik iets moet gaan doen. Ook als ik het even niet meer weet. Doe iets. Ik heb nu wel dagen gehad dat ik een uur naar m’n scherm zat te kijken zonder uitkomst. Dat is zonde van de tijd. En misschien wel de belangrijkste les: ik moet bij mezelf blijven. Luisteren naar feedback is belangrijk, maar niet ten koste van mijn eigen ideeën.