EINDWERK

Ik heb voor mijn eindwerk gekozen om met schoolfoto’s te werken. Daar zit natuurlijk een heel mooi tijdsverloop in. Mijn doel was om mijn schoolfoto’s door de jaren heen in één beeld vast te leggen. Hiervoor heb ik mij laten inspireren door de Hockney opdracht.

Ik heb voor het samengestelde portret een altaar gemaakt. Ook dat markeert weer een belangrijk aspect in tijd: het afscheid mijn schoolfoto’s. Waarschijnlijk ga ik nooit meer op deze manier op de foto. Die tijd is voorbij….. 

Ik vond een altaar ook om een andere reden een geschikte vorm voor dit werk. Ik heb altijd een gek gevoel bij de schoolfoto’s gehad. Een beetje luguber zelfs. Door de blauwe, hemelse achtergrond die gebruikt wordt vind ik de schoolfoto’s net herdenkingsfoto’s. Alsof de persoon op de foto overleden is. 

Dit eindwerk vond ik erg leuk om te maken. Ik ben tevreden over het resultaat, maar had het met wat meer tijd denk ik wel wat spannender kunnen maken.

Sluitertijd experiment

Voor dit experiment zag ik sluitertijd alleen als een instelling van je camera. Vaak een irritante omdat het mij nooit lukt om de camera goed stil te houden. Met deze opdracht moesten we juist werken met de mogelijkheden van een lage sluitertijd. Ik vond dit heel interessant. En ook heel fijn: ik heb sinds deze opdracht mijn camera veel beter onder controle qua instellingen. 

Hockney foto

Deze opdracht heb ik met veel plezier gemaakt. Achteraf denk ik dat ik veel meer had kunnen experimenteren met de mogelijkheden. Maar deze opdracht heeft mij wel naar mijn eindwerk geholpen. Dus heb ik toch nog wat meer kunnen experimenteren.

Reversed timelaps

Voor dit experiment vond ik het lastig om wat origineels te bedenken in de (korte) tijd die we hadden. Uiteindelijk heb ik besloten om het simpel te houden. En het resultaat vind ik toch best aardig.