Design

Margrethe Odgaard

Shades of Light

“Colour is light, and light is energy.”

Dit is wat bovenaan de pagina van Margrethe Odgaard staat. Odgaard is een kleurenspecialist die onderzoek doet naar kleur. Volgens haar is kleur de meest krachtige taal die wij tot onze beschikking hebben. Het is een emotionele taal.

Om goed onderzoek te kunnen doen naar kleur heeft Odgaard zichzelf aangeleerd om ‘anders’ te kijken. Bijvoorbeeld, als wij naar een stoel kijken zien wij gelijk het herkenbare, namelijk de vormen van een stoel. Om echt goed in te gaan op de kleur en structuur moet je hierbij het herkende loslaten om zo de patronen te kunnen zien.

In steden zijn veel kleuren te zien, iedere stad wordt hierdoor gekenmerkt. Odgaard heeft hierbij voor verschillende landen als bijvoorbeeld Japan kleurendagboeken bijgehouden. Hierbij is Odgaard ook anders gaan kijken. Ze ging niet met een bepaald doel naar de steden, maar liet zich verassen door de kleuren om haar heen. Opvallend is dat cultuur erg wordt beïnvloed door de kleur van het licht. Ook kleuren worden hierdoor beïnvloed, waar Odgaard ook veel onderzoek naar heeft gedaan.

Elke kleur heeft zijn symbool en eigenschap, Odgaard heeft kleuren op een dichtende wijze omschreven. Ik heb gekeken naar de kleuren die vooral in mijn studentenhuis te vinden zijn en daarbij de symboliek die Odgaard in de video omschrijft erbij geschreven. (Ze omschrijft alleen de kleuren rood, geel en blauw. Ik mistte alleen de kleur groen nog)

“Red is closely associated with the body and the senses. The body contains a rich pallet of reds and pinks and nature’s fruits and flowers also deliver exquisitely like the tasted of sweet strawberries, juicy apples, sun set tomatoes and the scent of silky rose petals. … The color red has many moods and easily seduces our senses is ignoring other colors. Like a queen it turns heads and makes us bow down in abnegation.”

“Blue, the word has a flued, gently rocky musicality against different languages. Like the lapping waves of the sea that contains both the unfattenable deep and icy clarity. Blue is characterized by its ability to convene both depth and space. The farther away something is, the bluer it seems. That is also why blue is associated with mental distances and clarity.

“The light of the sun is actually white but is perceived as faintly yellow, due to the atmosphere. And as in many cultures yellow is primary associated with the sun and with positive energies such as glory, heavenly and optimism. Yellow is a color that is capable of grapping our attention. Think of a pile of shining lemons glowing like a lamp in the sun. The large heads of sunflowers following the arc of the sun across the sky. Rape fields of bloom in May, there yellow radiance lifting our body and spirit in almost surreal excitement.

Bronnen:

Louisiana Channel, Margrethe Odgaard shades of light, Margrethe Odgaard color diaries.

Ik heb hierbij voor mezelf een opdracht geformuleerd en uitgevoerd. Ik ben onderzoek gaan doen naar de kleuren in mijn omgeving, wat voor mij nu het huis is. Hierbij kwam ik erachter dat ik mij in mijn kamer vooral erg door de zonsondergang en opgang erg heb laten inspireren.

Christien Meindertsma

Design With a Conscience

Alleen het uiterlijk van een product is niet goed genoeg voor Meindertsma. Ze wil meer naar de wereld brengen dan alleen een goed design. Als Meindertsma iets designed dan wil zij alles weten van het onderwerp, ze doet zodanig veel onderzoek dat ze zich soms meer een journalist dan een designer voelt. In haar werk kijkt ze naar de materialen, waar komen deze vandaan, hoe kan ik recyclen en mensen op ideeën brengen.

Het belangrijkste in een ontwerpproces volgens Meindertsma is dat je niet van te voren al over de uitkomst gaat nadenken, maar laat je er onderweg naar het eindresultaat je inspireren door wat je tegenkomt.

Meindertsma wil in haar werk geen standpunten kiezen, maar een onderwerp zo duidelijk aan het licht brengen dat de kijker zelf een mening kan vormen. Volgens haar is dit wat designers anders maakt dan bijvoorbeeld journalisten.

Jeff Wall


Pictures Like Poems

Jeff Wall is een fotograaf uit Vancouver. In deze documentaire verteld hij over zijn werk en onderbouwd hij de uitspraak dat zijn fotografie net als een gedicht is.  

Als kunstenaar moet je altijd observeren. Wall merkt in zijn werk dat als hij bepaalde gebeurtenissen niet heeft meegemaakt of heeft mogen zien, dat zijn werken heel anders zijn geworden dan als hij dat niet had meegemaakt. Over zijn eigen werk reflecteert Wall dat er altijd een gebeurtenis of voorval plaatsvindt, maar ook werken waar geen gebeurtenis plaatsvindt. Deze werken zijn gelijk aan elkaar. Er gebeurt altijd wel iets, wat de camera ziet is niet het enige wat een foto kan vertellen. 

Wat de camera ziet is niet het enige wat de foto representeert.

In een foto zijn de gebeurtenissen en ‘toevalligheden’ erg belangrijk. Het kan heel lang duren voordat een foto juist is. Meerdere mensen op een foto maken een vorm, die vorm moet goed zijn. Het weer speelt mee in de foto en de omgeving. Alles moet in de gaten worden gehouden. 

Wat ik erg inspirerend vind in het verhaal van Jeff Wall is hoe hij alle details in de gaten houdt. Één persoon kan de hele foto veranderen.

Jeff Wall haalt veel inspiratie uit boeken. Inspiratie komt van allerlei plekken, soms indirect, soms toevallig en daar moet je als kunstenaar altijd voor open staan. 

Wat kunst mensen meegeeft kunnen we nooit zeker weten, maar we kunnen er wel over speculeren. Wanneer een burger uit zijn eigen leven met zijn eigen problemen naar een werk kijkt interpreteert hij dat op zijn eigen manier, maar neemt die interpretatie ook weer mee naar huis en kan het zo op zijn dagelijkse gebeurtenissen weer reflecteren.