ABO BLOK 2

eindwerk beeldarchief

Het eindwerk heeft dimensie en lagen. Je kijkt er langer naar om het te begrijpen en uit te vogelen dat de tram op de kop staat. De rechte lijnen op de achtergrond breekt het ritme en maakt de toon scherper.

Proces eindwerk

Philip Akkerman

Ik vond het zo gaaf en slim om te zien hoe Philip Akkerman zijn schilderijen maakte. Je kan met weinig, veel zien. Ik heb dit op mijn eigen abstracte manier vertaald in dit schilderij. Geel op soorten grijs. Je oog gaat dan langzaam paars in het grijs zien.
Het stil leven die abstract gemaakt is, is vertaald door met een brede kwast en één beweging over het papier te gaan. Dit kan je duidelijk zien en blijft er langer naar kijken. Ook de compositie van het stil leven is centraal geplaatst waardoor je goed het simultaan contrast ziet. Het is niet te groot en niet te klein.

Het schilderij is geïnspireerd door dit schilderij van Philip Akkerman

Dit schilderij is mijn favoriet omdat het mij deed denken aan het simultaan contrast.

achtergrond met beeldarchief

Voor de achtergrond heb ik een vakantiefoto van het Como meer gemaakt. Ik heb hier al meer nagedacht over het feit dat ik schilder hoe ik denk dat het is en niet hoe het echt is. Ook heb ik verschillende handschriften laten zien. wat een doel was van blok 1.

stil leven complementaire kleuren

Ik heb in dit schilderij gewerkt met de complementaire kleuren oranje en blauw. Om schaduw te maken heb ik bij sommige plekken blauw een klein beetje oranje gedaan. Ik probeerde de objecten organisch te schilderen en de rest strak zodat het contrast nog sterker is.

Doel: Meer uit mijn comfortzone kruipen. Als de eerste draft al uit mijn comfortzone is, wordt het eindwerk nog sterker.