Ik vond het zo gaaf en slim om te zien hoe Philip Akkerman zijn schilderijen maakte. Je kan met weinig, veel zien. Ik heb dit op mijn eigen abstracte manier vertaald in dit schilderij. Geel op soorten grijs. Je oog gaat dan langzaam paars in het grijs zien.
Het stil leven die abstract gemaakt is, is vertaald door met een brede kwast en één beweging over het papier te gaan. Dit kan je duidelijk zien en blijft er langer naar kijken. Ook de compositie van het stil leven is centraal geplaatst waardoor je goed het simultaan contrast ziet. Het is niet te groot en niet te klein.
Het schilderij is geïnspireerd door dit schilderij van Philip Akkerman
Dit schilderij is mijn favoriet omdat het mij deed denken aan het simultaan contrast.
achtergrond met beeldarchief
Voor de achtergrond heb ik een vakantiefoto van het Como meer gemaakt. Ik heb hier al meer nagedacht over het feit dat ik schilder hoe ik denk dat het is en niet hoe het echt is. Ook heb ik verschillende handschriften laten zien. wat een doel was van blok 1.
De achtergrond is erg ruimtelijk en grof geschilderd waardoor er kans is om het groot klein contrast duidelijk te laten zien. De schaduw van 3 objecten zijn op verschillende manieren geschilderd waardoor je goed andere handschriften kan zien. de planten pot heeft een meer bibberig handschrift en de waterkoker is meer uitgesproken.
de kleuren van de objecten hadden nog feller gekund om de contrasten helder te maken. De objecten zijn niet allemaal even groot maar er ziet geen duidelijk verschil in. Volgende keer meer proberen.
stil leven complementaire kleuren
Ik heb in dit schilderij gewerkt met de complementaire kleuren oranje en blauw. Om schaduw te maken heb ik bij sommige plekken blauw een klein beetje oranje gedaan. Ik probeerde de objecten organisch te schilderen en de rest strak zodat het contrast nog sterker is.
De schaduw in de peer door te werken met blokjes verschillende soorten lichtheid van dezelfde kleur slaat goed aan. Ook de kleur oranje rondom het stil leven dat van licht naar donker gaat maakt de complementaire kleur blauw nog meer helder. Bij de andere schaduwen mocht er net iets meer gebruik gemaakt worden van de andere kleur om het donker of lichter te maken. ik ben het minst tevreden met dit werk puur omdat de vertaling van mijn visie niet is gelukt.
Doel: Meer uit mijn comfortzone kruipen. Als de eerste draft al uit mijn comfortzone is, wordt het eindwerk nog sterker.