“Modes of Criticism” SEM/2

Manieren van kritiek leveren? En dat als ontwerper, kritiek leveren. Ja, god… Kritiek is iets wat op zichzelf al niet te bevatten is als één statisch iets wat altijd functioneert naar ieders idee. En dat dan als ontwerper, leuk maar wat ís dat nou überhaupt? “Ontwerper” zijn?

Ja klinkt top. Ik wil dit snappen. Of in ieder geval, ik wil snappen waar deze vraag vandaan komt in mijn hoofd maar ook om mij heen; het is iets wat veel mensen al een behoorlijke tijd fascineert. Afgelopen jaar fascineerde het mij zelfs zo dat ik geprobeerd heb deze vraag te vertalen naar rekensommen en kwam tot de volgende conclusie:

Graphic Design = (x ‧ y ‧ z) (a ‧b)

Graphic Design = (Concept ‧ Medium ‧ Research) ‧ (question ‧ You as a person) ‧  design and art History

This formula is my definition for Graphic Design as I know it today; it’s fluid in every aspect of it, including art history as we know, due to its always changing narrative we will never fully understand what actually has been. In other words, we are studying, working and living something that will never have a concrete definition and by that, it will never have status and your “goal” will never be reached. 

– Ik zelf, najaar 2019

Uiteindelijk is het doel van de ontwerper in mijn hoofd, mijn definitie van hem/ haar (kijk, daar ga je al) kritiek te leveren. Daar bij is het natuurlijk wel goed om te weten waarop je kritiek geeft, waarom je dat doet en hoe:

Die eerste twee zijn een verhaal apart, maar de manier “hoe” je kritiek geeft op een manier dat dit op ieder vlak aankomt is een vraag waar ik hopelijk via dit “onderzoek” wat dichter bij een antwoord kan komen 🙂