Categories
field notes

DAG 5

8 april 2020 | 12:35 – 13:35 uur

Vandaag is de laatste dag van de seminar. Ik gebruik weer dezelfde methode om de webpagina te bezoeken.

Hilla Becher

Hilla Becher begon haar samenwerking in 1959 met haar man Bernd Becher.

kenmerken van hun werk: systematische fotografie van functionalistische architectuur, met vaak georganiseerde afbeeldingen in rasters. Hun werk leidde tot erkenning door zowel conceptuele kunstenaars als fotografen. The Bechers lieten de deur open voor alle interpretaties: artistiek, erfgoed of documentaire.

Categories
field notes

DAG 4

9 april 2020 | 17:4o – 19:40 uur

Vanmiddag om 12:00 gingen we als groepje bespreken. Ik kwam na het gesprek erachter dat ik dezelfde techniek hanteer bij elk web bezoek als Noa.

Jennifer Bartlett

Ze werkte aan monumentale formaten naast dat zocht Bartlett
ook in tegenstelling tot canvas naar een oppervlak dat geen voorafgaande voorbereiding vereiste. Als basismodules begon
ze kleine stalen platen te gebruiken.

  • Grafische kunst
  • Schilderijen
  • Print
  • Monumentalen werken
  • Schrijven
  • 1970
  • 1980
  • 1990
  • 2000
  • 2010

Artikelen

Andere artikelen die ik heb gelezen over Jennifer Bartlett.

Meer werk

Associaties

Als ik het werk van Jennifer Bartlett zie denk ik meteen aan Gilles de Brock. Gilles heeft ook een uitgesproken Stijl. Daarnaast is in
de manier van vormgebruik veel connectie te vinden.

Categories
field notes

DAG 3

8 april 2020 | 17:20 – 19:20 uur

Na de bespreking met mijn groepje en Mischa heb ik gekozen
om veder te gaan met het onderzoeken naar Fotograaf Eva Besnyő.
Ik kwam tijdens het zoeken interessante interviews, foto’s
en bevindingen
tegen.

Artikelen

Artikel: Trouw
Artikel: Mai Mano Haz Blog

Boek

Dingen zijn op zichzelf niet mooi of lelijk,
het creatieve oog moet erin zitten.

De titel van het boek “Is die welt is schon” verkondigt de esthetische stelling dat er in werkelijkheid niets is dat niet mooi kan worden gefotografeerd.

Inspiratiebron

Voorbeelden werk Albert Renger – Patzsch:

“Renger-Patzsch fotografeerde bloemen en planten van heel dichtbij, op een grafische manier, zodat alleen de details zichtbaar waren. Op die manier had ik nooit gekeken. Zijn foto’s waren een openbaring voor mij.”

Albert Renger – Patzsch was meer geïnteresseerd in de materiële realiteit van de wereld en de schoonheid van de creaties gemaakt door de mens: planten, dieren, landschappen, gebouwen, objecten, materiële representaties en technische werken. 

Gelijkenissen

Voorbeelden werk Eva Besnyő:

Toen Eva Besnyő het boek ” Is die welt is schon” ging er een wereld voor haar open. Het was heel anders dan dat zij gewend was.

In dit werk van Eva Besnyő is goed te zien dat Albert Renger – Patzsch haar inspiratiebron was.

Associaties

Voor blok 2 liet ik zelf gemaakte beelden met elkaar rijmen.
De beelden waren vaak close-ups. Onbewust waren het ook
alleen creaties gemaakt door de mens.

Ik had tijdens de excursie week naar Berlijn een boek gekocht genaamd Blossem van Anna Halm Schudel. In het boek is te zien hoe zij bloemen als uitgangspunt gebruikt in haar werk. Ze maakt vooral veel close-ups van de bloemen. Ik zag daardoor een connectie tussen het werk van Albert Renger-Patzsch en Anna Halm Schudel.

Nieuw Werk

Ik zou graag deze onderzoek willen gebruiken voor toekomstig werk. Het geen dat Albert Renger-Patzsch uitspreekt over dat er overal schoonheid in zit en alles esthetisch te fotograferen valt vind ik een intressant gegeven. Daar wil ik iets mee doen in de toekomst.

Categories
field notes

DAG 2

7 april 2020 | 15:15 – 17:15 uur

BRON: AWARE Eva Besnyő

Eva Besnyő

informatie

  • Fotografie 
  • Zwart-en-wit fotografie
  • Fotojournalistiek 
  • Architectuur 
  • Documentaire  
  • Feminisme 
  • Oorlogen en conflicten
  • Stedelijk landschap
  • Portrait 
  • Nederland
  • 1930
  • 1940
  • 1950
  • 1960
  • 1970

De Nederlandse fotograaf en journalist Eva Besnyő ontdekte al vroeg de potentie van fotografie als middel om vrijheid en onafhankelijkheid te bereiken. In 1932 zorgde de opkomst van het nazisme en antisemitisme ervoor dat ze Duitsland verliet. Later begon Besnyő
een een grote fotografie documentatie over de kunstenaar en haar kring van collega-kunstenaars, waaronder een aantal leden van
de Stijl-beweging. Na dit alles begon ze zich te specialiseren in architectuurfotografie. Ze fotografeerde de vernietiging van Rotterdam en de wederopbouw na de oorlog. In het volgende decennium werd
ze actief in de militante feministische beweging dolle mina en fotografeerde ze haar acties.

Linkjes naar Eva Besnyő haar werk met betrekking tot
de vernietiging van Rotterdam na de oorlog.

https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/RP-F-2005-107-468

https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/RP-F-2005-107-459

https://www.vandaagenmorgen.nl/nieuws/verworpen-foto-s-bombardement-op-rotterdam-in-berlijns-museum

Associaties

  • wederopbouw
  • vernietiging
  • geschiedenis
  • architectuur
  • bouwvallen
  • verdriet
  • bombardement
  • maatschappij

Het werk over de vernietiging van Rotterdam van Eva Besnyő, deed mij denken aan de serie foto’s die ik laatst heb geschoten in Rotterdam. De foto’s die ik laatst heb gemaakt genaamd ”Mijn Spookstad”, gaat over de stilte in de straten van Rotterdam
en de afwezigheid van toerisme door de Coronacrisis. De connectie tussen beide werken is dat het allebei tijdens een diepte punt van de samenleving is gefotografeerd.

Categories
field notes

DAG 1

6 april 2020 | 13:oo – 15:00 uur

BRON: AWARE – Kiki Kogelnik

Kiki Kogelnik

informatie

Bij alle webpagina’s van de kunstenaars kun je keynotes vinden.
Deze keynotes stonden bij Kiki Kogelnik.

  • Grafische kunst 
  • Installaties 
  • Schilderijen
  • Sculpturen 
  • Pop art
  • Tekeningen
  • Zeedrukken
  • Consumentisme
  • Menselijk lichaam
  • Feminisme 
  • Wetenschap
  • Oostenrijk 
  • Amerika 
  • 1950
  • 1960
  • 1970
  • 1980
  • 1990

Kiki Kogelnik bracht feminisme in lijn met technologie. Kogelnik neigde naar figuratie en creëerde schilderijen, tekeningen en installaties in een Pop-esthetiek: met heldere kleuren, glinsterende kleuren, nieuwe materialen en industriële technieken. Met behulp van haar eigen lichaam of dat van mannelijke of vrouwelijke vrienden, schetste ze hun contouren op verschillende materialen (plastic, verpakkingspapier, karton) die ze uitsneed en opnieuw gebruikte in haar kunstwerken. 

Hoewel anatomie een terugkerend thema was in het werk van de kunstenaar, speelden wetenschap en nieuwe technologieën ook een grote rol. Lichamen die veranderen door toevoegingen van elektrische elementen, mechanismen of ontbrekende ledenmaten waren centrale thema’s van haar productie. De werken van Kogelnik navigeerden eindeloos tussen twee tegenovergestelde werelden, waarin de wetenschap even beklemmend en destructief was als bevrijdend en zinvol.

Associaties

Als ik het werk van Kiki Kogelnik zie dan denk ik aan:

  • Recyclen
  • Biologie
  • Abstractie 
  • Kleurrijk
  • Balans 
  • Vormen
  • Symmetrie 
  • Stippen
  • Leven
  • Bestaan