Vandaag is de laatste dag van de seminar. Ik gebruik weer dezelfde methode om de webpagina te bezoeken.
Hilla Becher
Hilla Becher begon haar samenwerking in 1959 met haar man Bernd Becher.
kenmerken van hun werk: systematische fotografie van functionalistische architectuur, met vaak georganiseerde afbeeldingen in rasters. Hun werk leidde tot erkenning door zowel conceptuele kunstenaars als fotografen. The Bechers lieten de deur open voor alle interpretaties: artistiek, erfgoed of documentaire.
Vanmiddag om 12:00 gingen we als groepje bespreken. Ik kwam na het gesprek erachter dat ik dezelfde techniek hanteer bij elk web bezoek als Noa.
Jennifer Bartlett
Ze werkte aan monumentale formaten naast dat zocht Bartlett ook in tegenstelling tot canvas naar een oppervlak dat geen voorafgaande voorbereiding vereiste. Als basismodules begon ze kleine stalen platen te gebruiken.
Grafische kunst
Schilderijen
Print
Monumentalen werken
Schrijven
1970
1980
1990
2000
2010
Artikelen
Andere artikelen die ik heb gelezen over Jennifer Bartlett.
Meer werk
Jennifer Bartlett
Associaties
Als ik het werk van Jennifer Bartlett zie denk ik meteen aan Gilles de Brock. Gilles heeft ook een uitgesproken Stijl. Daarnaast is in de manier van vormgebruik veel connectie te vinden.
Na de bespreking met mijn groepje en Mischa heb ik gekozen om veder te gaan met het onderzoeken naar Fotograaf Eva Besnyő. Ik kwam tijdens het zoeken interessante interviews, foto’s en bevindingen tegen.
Artikelen
Artikel: TrouwArtikel: Mai Mano Haz Blog
Boek
Dingen zijn op zichzelf niet mooi of lelijk, het creatieve oog moet erin zitten.
De titel van het boek “Is die welt is schon” verkondigt de esthetische stelling dat er in werkelijkheid niets is dat niet mooi kan worden gefotografeerd.
Inspiratiebron
Voorbeelden werk Albert Renger – Patzsch:
“Renger-Patzsch fotografeerde bloemen en planten van heel dichtbij, op een grafische manier, zodat alleen de details zichtbaar waren. Op die manier had ik nooit gekeken. Zijn foto’s waren een openbaring voor mij.”
Albert Renger – Patzsch was meer geïnteresseerd in de materiële realiteit van de wereld en de schoonheid van de creaties gemaakt door de mens: planten, dieren, landschappen, gebouwen, objecten, materiële representaties en technische werken.
Albert Renger-Patzsch
Gelijkenissen
Voorbeelden werk Eva Besnyő:
Toen Eva Besnyő het boek ” Is die welt is schon” ging er een wereld voor haar open. Het was heel anders dan dat zij gewend was.
In dit werk van Eva Besnyő is goed te zien dat Albert Renger – Patzsch haar inspiratiebron was.
Eva Besnyő
Associaties
Voor blok 2 liet ik zelf gemaakte beelden met elkaar rijmen. De beelden waren vaak close-ups. Onbewust waren het ook alleen creaties gemaakt door de mens.
Ik had tijdens de excursie week naar Berlijn een boek gekocht genaamd Blossem van Anna Halm Schudel. In het boek is te zien hoe zij bloemen als uitgangspunt gebruikt in haar werk. Ze maakt vooral veel close-ups van de bloemen. Ik zag daardoor een connectie tussen het werk van Albert Renger-Patzsch en Anna Halm Schudel.
Nature, after all, is not so poor that she requires constant improvement – Albert Renger-Patzsch
Blossem, Anna Halm Schudel
Nieuw Werk
Ik zou graag deze onderzoek willen gebruiken voor toekomstig werk. Het geen dat Albert Renger-Patzsch uitspreekt over dat er overal schoonheid in zit en alles esthetisch te fotograferen valt vind ik een intressant gegeven. Daar wil ik iets mee doen in de toekomst.
De Nederlandse fotograaf en journalist Eva Besnyő ontdekte al vroeg de potentie van fotografie als middel om vrijheid en onafhankelijkheid te bereiken. In 1932 zorgde de opkomst van het nazisme en antisemitisme ervoor dat ze Duitsland verliet. Later begon Besnyő een een grote fotografie documentatie over de kunstenaar en haar kring van collega-kunstenaars, waaronder een aantal leden van de Stijl-beweging. Na dit alles begon ze zich te specialiseren in architectuurfotografie. Ze fotografeerde de vernietiging van Rotterdam en de wederopbouw na de oorlog. In het volgende decennium werd ze actief in de militante feministische beweging dolle mina en fotografeerde ze haar acties.
Linkjes naar Eva Besnyő haar werk met betrekking tot de vernietiging van Rotterdam na de oorlog.
Het werk over de vernietiging van Rotterdam van Eva Besnyő, deed mij denken aan de serie foto’s die ik laatst heb geschoten in Rotterdam. De foto’s die ik laatst heb gemaakt genaamd ”Mijn Spookstad”, gaat over de stilte in de straten van Rotterdam en de afwezigheid van toerisme door de Coronacrisis. De connectie tussen beide werken is dat het allebei tijdens een diepte punt van de samenleving is gefotografeerd.
Bij alle webpagina’s van de kunstenaars kun je keynotes vinden. Deze keynotes stonden bij Kiki Kogelnik.
Grafische kunst
Installaties
Schilderijen
Sculpturen
Pop art
Tekeningen
Zeedrukken
Consumentisme
Menselijk lichaam
Feminisme
Wetenschap
Oostenrijk
Amerika
1950
1960
1970
1980
1990
Kiki Kogelnik bracht feminisme in lijn met technologie. Kogelnik neigde naar figuratie en creëerde schilderijen, tekeningen en installaties in een Pop-esthetiek: met heldere kleuren, glinsterende kleuren, nieuwe materialen en industriële technieken. Met behulp van haar eigen lichaam of dat van mannelijke of vrouwelijke vrienden, schetste ze hun contouren op verschillende materialen (plastic, verpakkingspapier, karton) die ze uitsneed en opnieuw gebruikte in haar kunstwerken.
Hoewel anatomie een terugkerend thema was in het werk van de kunstenaar, speelden wetenschap en nieuwe technologieën ook een grote rol. Lichamen die veranderen door toevoegingen van elektrische elementen, mechanismen of ontbrekende ledenmaten waren centrale thema’s van haar productie. De werken van Kogelnik navigeerden eindeloos tussen twee tegenovergestelde werelden, waarin de wetenschap even beklemmend en destructief was als bevrijdend en zinvol.
Associaties
Als ik het werk van Kiki Kogelnik zie dan denk ik aan: